Kooperativt lärande · samarbete · Språkutvecklande arbetsssätt · Svenska · undervisning

Att arbeta med begrepp

 

Att arbeta med begrepp är en viktig del i undervisningen. Ett exempel är när man har ett arbetsområde i ex No. Texterna som man arbetar med och går igenom är oftast långa och mycket fakta med svåra begrepp. Det är ofta som eleverna inte förstår ett kapitel på grund av att de inte har hört eller pratat om orden innan.

När vi startar upp ett nytt område så brukar vi oftast gå igenom olika begrepp som eleverna kommer att stötta på i texten som vi ska prata om den dagen. Att låta eleverna först läsa texten och markera eller skriva ner de ord som de inte förstår, är en annan jättebra utgångspunkt för en diskussion.

När vi arbetade med ämnesområdet om hur djur och växter anpassar sig till naturen, så fick eleverna arbeta med olika begrepp som jag hade förberett innan.

Vi använder oss mycket utav Quizlet i många olika ämnen, det är ett toppenverktyg för att lära in begrepp. Eleverna får först arbeta igenom alla begreppen och läsa om vad de betyder.

Efter att alla fått gå igenom begreppen repeterade vi de tillsammans och sedan satte vi oss in i texterna. Eleverna fick sedan dessa begrepp i läxa till nästa vecka. Vid varje no-tillfälle under veckan så fick eleverna arbeta en stund med begreppen innan vi gick igenom de nya texterna.

I Quizlet finns även ett läge som heter Quizlet Live och där paras eleverna ihop i ett team och man får ”tävla” mot de andra teamen i klassen.

Eleverna sitter med varsin chromebook och deras spelfält är allas skärmar tillsammans. Ett roligt och uppskattat sätt att lära in begreppen ytterligare.

När dagen kom för att kolla upp hur eleverna lärt sig begreppen så började vi med att repetera begreppen genom att använda oss av ”fråga, fråga, byt” enligt kooperativt lärande. Det går till så att eleverna får varsitt begrepp i handen och sedan får de går runt i klassrummet och fråga klasskompisarna om de kan betydelsen för det begreppen man håller i handen. Kan de varandras begrepp så får man sedan byta lapp och fråga en ny klasskompis.

I Quizlet är det jättesmidigt att skriva ut ordlistor som man snabbat kan limma ihop och klippa till små kort som eleverna kan använda.

När eleverna fått repetera en stund så använder vi oss av ett annat digitalt verktyg som heter Socrative. Genom Socrative kan man skapa små förhör och där eleven får direkt feedback på om de har svarat rätt eller fel.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s